Majikan Baharu
Untuk menyediakan skim Bayar Semasa Anda Dapatkan (PAYE) dengan HMRC, anda perlu menghubungi Talian Bantuan Majikan Baharu di 0300 200 3211 atau mendaftar dalam talian melalui laman web GOV.UK.
Sebagai majikan, anda bertanggungjawab untuk mengendalikan PAYE dan mengira Caruman Insurans Negara (NIC). Terdapat juga bayaran berkanun tertentu yang mungkin perlu anda buat dari semasa ke semasa yang perlu anda ketahui. Ini termasuk:
- bayaran sakit berkanun (SSP)
- gaji bersalin berkanun (SMP) dan
- bayaran paterniti berkanun biasa (OSPP)
- gaji ibu bapa bersama (ShPP).
Sejumlah besar maklumat tersedia di laman web GOV.UK yang memperincikan operasi PAYE bersama-sama dengan kalkulator dalam talian yang boleh diakses sebagai sebahagian daripada alat PAYE Asas HMRC.
Jika diminta, HMRC akan menghantar beberapa buku kecil dan jadual untuk membolehkan anda membuat potongan dan pembayaran yang berkaitan kepada pekerja anda. Walau bagaimanapun, kebanyakan majikan menggunakan alat PAYE Asas HMRC atau perisian yang setara.
Pelaporan Maklumat Masa Nyata
Majikan, atau ejen mereka, secara amnya dikehendaki membuat penyerahan gaji dalam talian secara berkala untuk setiap tempoh gaji sepanjang tahun yang memperincikan pembayaran dan potongan yang dibuat daripada pekerja pada atau sebelum tarikh mereka dibayar kepada pekerja.
Panduan dan maklumat yang lebih terperinci tentang pengendalian gaji anda di bawah Maklumat Masa Nyata boleh didapati di sini atau dalam lembaran fakta Maklumat Masa Nyata Penggajian kami.
Apakah Cukai yang Perlu Saya Potong?
Dengan menggunakan kalkulator yang disediakan di laman web HMRC atau perisian yang setara, anda sepatutnya dapat mengira cukai dan NIC yang perlu dibayar berkenaan dengan pekerja anda.
Cukai yang perlu dibayar untuk pekerja tertentu dikira dengan merujuk kepada gaji kasar mereka dengan potongan untuk gaji bebas cukai mereka yang mencerminkan keadaan tertentu mereka (menggunakan notis pengekodan dan tarikh gaji mereka). Baki gaji tertakluk kepada cukai dan ini dikira menggunakan alat atau perisian PAYE Asas.
Cukai biasanya dikira secara kumulatif, dengan mengambil kira keadaan individu bagi tahun cukai setakat ini.
Bagaimana pula dengan NIC?
NIC perlu dibayar oleh pekerja dan majikan atas gaji kasar pekerja untuk minggu atau bulan cukai tertentu dan dikira secara tidak kumulatif. NIC boleh dikira menggunakan alat HMRC Basic PAYE atau perisian yang setara.
Bilakah cukai dan NIC perlu dibayar kepada HMRC?
Cukai dan NIC hendaklah dibayar kepada HMRC selewat-lewatnya pada 19hb bulan selepas pembayaran. Bulan cukai bermula dari 6hb hingga 5hb bulan tersebut, jadi jika pekerja dibayar pada 25 Julai (bulan cukai ialah 6 Julai hingga 5 Ogos), cukai dan NI perlu dibayar kepada HMRC selewat-lewatnya pada 19 Ogos.
Mana-mana majikan boleh membayar secara elektronik, jika mereka mahu, dengan memanfaatkan tarikh pembayaran elektronik yang telah diluluskan iaitu 22hb berbanding 19hb biasa.
Majikan yang purata bayaran bulanannya kurang daripada £1,500 dibenarkan membayar setiap suku tahun dan bukannya bulanan.
Majikan besar, dengan lebih daripada 250 pekerja, mesti membayar cukai dan potongan lain secara elektronik.
Borang yang Perlu Anda Lengkapkan
Anda perlu melengkapkan borang berikut atau menyimpan rekod digital yang setara:
- Helaian kerja Potongan P11
- Borang ini (atau borang yang setaraf dengan yang dijana komputer) mesti dikekalkan untuk setiap pekerja. Ia memperincikan gaji dan potongan mereka untuk setiap minggu atau bulan dalam tahun cukai.
- P60 Ringkasan akhir tahun
- Borang ini perlu dilengkapkan dan diberikan kepada semua pekerja yang bekerja dalam sesuatu tahun cukai.
- P45 Butiran pekerja yang berhenti
- Borang ini perlu diberikan kepada mana-mana pekerja yang berhenti dan memperincikan pendapatan dan cukai yang telah dibayar setakat tahun cukai. Pekerja baharu harus memberikan anda borang tersebut daripada majikan mereka yang terdahulu.
- Senarai Semak Permulaan
- Apabila pekerja baharu bermula, anda perlu memaklumkan HMRC supaya anda boleh membayar mereka di bawah RTI. Sebahagian daripada maklumat yang diperlukan boleh diperolehi daripada P45 jika pekerja tersebut mempunyai satu daripada pekerjaan sebelumnya.
Penalti
HMRC mengenakan penalti kepada majikan yang gagal:
- buat penyerahan dalam talian tepat pada masanya
- membayar hutang tepat pada masanya
- simpan rekod yang diperlukan
- kendalikan PAYE atau NI dengan betul
- membuat pembayaran berkanun yang betul
- menyediakan borang-borang berkaitan kepada HMRC atau pekerja tepat pada masanya.
Adalah penting bagi majikan untuk mematuhi semua peraturan.
Pencen pendaftaran automatik
Pendaftaran automatik meletakkan tugas ke atas majikan untuk mendaftarkan 'pekerja' secara automatik ke dalam skim pencen berasaskan kerja dari 'tarikh peringkat' yang ditentukan. Tugas utama adalah:
- menilai jenis pekerja dalam perniagaan
- menyediakan skim pencen pendaftaran automatik yang layak untuk pekerja yang berkaitan
- menulis kepada kebanyakan pekerja mereka untuk menerangkan maksud pendaftaran automatik ke dalam pencen tempat kerja bagi mereka
- mendaftarkan semua 'pemegang pekerjaan yang layak' secara automatik ke dalam skim ini dan membayar caruman majikan
- melengkapkan pengisytiharan pematuhan dan menyimpan rekod.
Maklumat lanjut tentang Pencen – Pendaftaran Automatik boleh didapati dalam lembaran fakta.















