Ringkasan VAT

Perniagaan berdaftar VAT bertindak sebagai pemungut cukai yang tidak dibayar dan dikehendaki menjelaskan dengan segera dan tepat semua hasil cukai yang dikutip oleh mereka.

Sistem VAT dikawal selia oleh HMRC dengan penalti yang berat bagi pelanggaran undang-undang. Kejahilan bukanlah alasan yang boleh diterima untuk tidak mematuhi peraturan.

Kami senaraikan di bawah beberapa perkara yang perlu anda pertimbangkan.

Walau bagaimanapun, adalah penting untuk anda mendapatkan nasihat profesional khusus yang sesuai dengan keadaan anda.

Apakah VAT?

Skop

Transaksi adalah dalam skop VAT jika:

  • terdapat bekalan barang atau perkhidmatan
  • ia dibuat di UK
  • ia dibuat oleh orang yang kena cukai
  • ia dibuat dalam perjalanan atau penerusan perniagaan.

Input dan output

Perniagaan mengenakan VAT ke atas jualan mereka. Ini dikenali sebagai cukai output dan jualan dirujuk sebagai output. Begitu juga, VAT dikenakan ke atas kebanyakan barangan dan perkhidmatan yang dibeli oleh perniagaan. Ini dikenali sebagai cukai input.

Cukai output dikutip daripada pelanggan oleh perniagaan bagi pihak HMRC dan mesti dibayar secara tetap kepada mereka dengan dimasukkan ke dalam penyata VAT.

Walau bagaimanapun, cukai input yang dikenakan ke atas barangan dan perkhidmatan yang dibeli boleh ditolak daripada jumlah cukai output yang terhutang, supaya hanya cukai bersih yang perlu dibayar kepada HMRC. Sila ambil perhatian bahawa kategori VAT tertentu tidak boleh dituntut semula sebagai cukai input, seperti yang berkenaan dengan hiburan perniagaan pihak ketiga UK dan kebanyakan pembelian kereta bermotor.

Perkara yang perlu dipertimbangkan

Bekalan

Pembekalan bercukai kebanyakannya berkadar standard (20%) atau berkadar sifar (0%). Di samping itu, terdapat kadar pengurangan sebanyak 5% yang terpakai kepada sebilangan kecil pembekalan bercukai tertentu.

Terdapat pembekalan tertentu yang tidak dikenakan cukai dan ini dikategorikan sebagai pembekalan dikecualikan.

Terdapat perbezaan penting antara bekalan dikecualikan dan bekalan berkadar sifar:

  • Jika perniagaan anda hanya membuat pembekalan yang dikecualikan, anda tidak boleh mendaftar untuk VAT dan oleh itu tidak boleh mendapatkan sebarang cukai input.
  • Jika perniagaan anda mengeluarkan bekalan berkadar sifar, anda harus mendaftar untuk VAT kerana bekalan anda boleh dikenakan cukai (walaupun pada 0%) dan pemulihan cukai input dibenarkan.

Pendaftaran - adakah perlu?

Anda dikehendaki mendaftar untuk VAT jika nilai bekalan bercukai anda melebihi ambang yang ditetapkan. Ambang ini digunakan dalam dua cara berbeza – sama ada 'melihat kembali' pada nilai bekalan bercukai yang dibuat dalam tempoh 12 bulan sebelumnya, atau 'menjangkakan' bekalan bercukai yang dijangkakan dalam tempoh 30 hari akan datang sahaja. Ambang yang berkenaan ialah £90,000 berkuat kuasa mulai 1 April 2024.

Jika anda membuat pembekalan bercukai di bawah ambang batas, anda boleh memohon pendaftaran sukarela. Ini akan membolehkan anda menuntut semula VAT input, yang boleh mengakibatkan pembayaran balik VAT, contohnya, jika perniagaan anda pada asasnya membuat pembekalan berkadar sifar.

Jika anda belum mula membuat pembekalan bercukai tetapi berhasrat untuk berbuat demikian, anda boleh memohon pendaftaran sebagai 'pedagang yang ingin berniat'. Dengan cara ini, cukai input ke atas perbelanjaan permulaan boleh dituntut semula.

Orang yang boleh dikenakan cukai

Orang yang boleh dikenakan cukai ialah sesiapa sahaja yang membuat atau berhasrat untuk membuat pembekalan yang boleh dikenakan cukai dan berdaftar atau dikehendaki berdaftar untuk VAT. Bagi tujuan pendaftaran VAT, 'orang' termasuk:

  • individu
  • perkongsian
  • syarikat, kelab dan persatuan
  • badan amal.

Jika mana-mana individu menjalankan dua atau lebih aktiviti perniagaan, semua pembekalan yang dibuat dalam perniagaan tersebut akan ditambah bersama dalam menentukan sama ada individu tersebut dikehendaki mendaftar untuk VAT atau tidak.

Pentadbiran

Setelah berdaftar, anda mesti membuat penyata suku tahunan kepada HMRC yang menunjukkan jumlah cukai output yang perlu diakaunkan ke atas pendapatan jualan dan jumlah cukai input yang boleh ditolak ke atas perbelanjaan, berserta maklumat statistik lain. Semua perniagaan mesti memfailkan penyata mereka dalam talian menggunakan perisian yang memenuhi keperluan yang ditetapkan oleh HMRC.

Dalam kebanyakan kes, penyata VAT dalam talian mesti dilengkapkan dan dihantar dalam tempoh satu bulan tujuh hari dari akhir tempoh yang diliputi.

Pembayaran elektronik sebelum tarikh akhir yang sama juga wajib dilakukan oleh semua perniagaan.

Perniagaan yang membuat bekalan berkadar sifar dan yang menerima pembayaran balik bersih VAT mungkin mendapati ia bermanfaat dari perspektif aliran tunai untuk mengemukakan penyata bulanan.

Perniagaan dengan pembekalan bercukai tahunan yang dijangka tidak melebihi £1,350,000 boleh memohon untuk menyertai skim perakaunan tahunan di mana mereka akan membuat pembayaran VAT bulanan atau suku tahunan tetapi hanya perlu melengkapkan satu penyata VAT pada akhir tahun.

Perniagaan yang berdagang di bawah ambang pusing ganti bercukai £1,350,000 juga mungkin ingin mempertimbangkan faedah aliran tunai daripada menyertai skim perakaunan tunai, yang mana VAT diambil kira atas jualan dan pembelian berdasarkan buku tunai, dan bukannya berdasarkan akruan.

Penyimpanan rekod

Adalah penting bagi perniagaan berdaftar VAT untuk mengekalkan rekod yang lengkap dan terkini. Ini termasuk butiran semua bekalan, pembelian dan perbelanjaan.

Di samping itu, akaun VAT perlu dikekalkan. Ini adalah ringkasan cukai output yang perlu dibayar dan cukai input yang boleh dituntut semula oleh perniagaan. Semua rekod perniagaan hendaklah disimpan selama enam tahun.

Rekod di atas mesti dikekalkan dalam perisian yang memenuhi keperluan HMRC. HMRC tidak menyediakan perisian percuma.

Pemeriksaan rekod

Penyelenggaraan rekod dan pengiraan liabiliti VAT adalah tanggungjawab orang berdaftar tetapi HMRC perlu dapat menyemak sama ada jumlah VAT yang betul telah dibayar. Oleh itu, dari semasa ke semasa pegawai VAT boleh datang dan memeriksa rekod perniagaan. Ini dikenali sebagai lawatan kawalan.

Pegawai VAT perlu memastikan bahawa peraturan VAT digunakan dengan betul dan penyata serta rekod VAT yang lain diselenggara dengan betul.

Walau bagaimanapun, anda tidak seharusnya menganggap bahawa jika tiada sebarang kesilapan ditemui semasa lawatan, perniagaan anda telah diberikan status kesihatan yang bersih oleh HMRC.

Kesalahan dan penalti

HMRC mempunyai kuasa yang luas untuk menghukum perniagaan yang mengabaikan atau salah menggunakan peraturan VAT. Penalti (dan dalam beberapa keadaan faedah) boleh dikenakan oleh HMRC berkenaan dengan perkara berikut:

  • pemulangan/pembayaran lewat
  • pendaftaran lewat
  • kesilapan dalam penyata.

Skim runcit

Terdapat skim khas yang tersedia untuk peruncit kerana ia mungkin tidak praktikal bagi sesetengah peruncit untuk menyimpan semua rekod yang diperlukan daripada peniaga berdaftar VAT.

Skim Kadar Rata

Ini merupakan skim yang membenarkan perniagaan kecil (dengan perolehan cukai tahunan tidak melebihi £150,000) untuk membayar VAT mereka kepada HMRC yang dikira sebagai peratusan daripada jumlah pendapatan perniagaan mereka. Oleh itu, tiada tuntutan khusus untuk mendapatkan semula cukai input perlu dibuat dan ini boleh mengurangkan keperluan penyimpanan rekod. Tujuan skim ini adalah untuk memudahkan cara perniagaan kecil mengakaun VAT, tetapi bagi sesetengah perniagaan, ia sebenarnya boleh mengakibatkan pengurangan dalam jumlah keseluruhan VAT yang perlu dibayar kepada HMRC.

Menjadikan Cukai Digital untuk Perniagaan: VAT

Di bawah Menjadikan Cukai Digital untuk VAT (MTDfV), semua perniagaan berdaftar VAT mesti menyimpan rekod digital untuk tujuan VAT dan memberikan maklumat penyata VAT mereka kepada HMRC menggunakan perisian serasi fungsi MTD.

Terdapat beberapa pengecualian daripada MTDfV. Walau bagaimanapun, kategori pengecualian adalah terhad dan tidak mungkin terpakai kepada kebanyakan perniagaan berdaftar VAT.

 

8 + 2 =