Skim Industri Pembinaan

Skim Industri Pembinaan (CIS) menetapkan peraturan khas untuk cukai dan insurans negara (NI) bagi mereka yang bekerja dalam industri pembinaan.

Perniagaan dalam industri pembinaan dikenali sebagai 'kontraktor' dan 'subkontraktor'. Di bawah CIS, kontraktor memotong wang daripada pembayaran subkontraktor dan membayarnya kepada HMRC. Secara amnya, tujuan potongan ini adalah untuk dikira sebagai bayaran pendahuluan cukai subkontraktor dan obligasi NI.

Kontraktor dan subkontraktor

Kontraktor ialah mereka yang membayar subkontraktor untuk kerja-kerja pembinaan dan termasuk syarikat pembinaan dan firma bangunan, jabatan kerajaan dan pihak berkuasa tempatan. Di samping itu, sebarang perniagaan lain yang membelanjakan lebih daripada £3 juta dalam tempoh 12 bulan untuk pembinaan dikelaskan sebagai kontraktor untuk tujuan CIS.

Subkontraktor ialah perniagaan yang menjalankan kerja untuk kontraktor.

Kedua-dua kontraktor dan subkontraktor mesti berdaftar dengan HMRC. Banyak perniagaan bertindak sebagai kontraktor dan subkontraktor dan mesti berdaftar di bawah kedua-dua kategori.

Kerja yang diliputi oleh CIS

CIS terpakai kepada kerja-kerja pembinaan dan juga kerja-kerja seperti penyediaan tapak, perobohan, pengubahsuaian, pembaikan, menghias dan memasang sistem untuk pemanasan, pencahayaan, kuasa, air dan pengudaraan.

Sesetengah kerja dikecualikan daripada CIS termasuk seni bina dan ukur, sewa perancah (jika tiada buruh dibekalkan), pemasangan karpet dan penghantaran bahan.

Peraturan CIS yang sama terpakai jika perniagaan berpangkalan di luar UK tetapi menjalankan kerja pembinaan sebagai kontraktor atau subkontraktor di UK.

Kewajipan kontraktor

Pulangan bulanan

Kontraktor perlu membuat penyata bulanan dalam talian kepada HMRC:

  • mengesahkan bahawa status pekerjaan subkontraktor telah dipertimbangkan
  • mengesahkan bahawa proses pengesahan telah dijalankan dengan betul
  • memperincikan pembayaran yang dibuat kepada semua subkontraktor; dan
  • memperincikan sebarang potongan cukai yang dibuat daripada pembayaran tersebut.

Penyata bulanan berkaitan dengan setiap bulan cukai (iaitu bermula dari 6 haribulan setiap bulan hingga 5 haribulan berikutnya). Tarikh akhir penyerahan adalah 14 hari selepas berakhirnya bulan cukai iaitu untuk bulan cukai 6 Mei hingga 5 Jun, tarikh akhir adalah 19 Jun.

Jika kontraktor tidak membuat sebarang pembayaran kepada subkontraktor dalam bulan cukai, penyata tidak diperlukan tetapi perniagaan mesti memberitahu HMRC bahawa tiada penyata perlu dibayar dan apabila mereka mula membuat pembayaran kepada subkontraktor sekali lagi. Secara alternatif, penyata sifar boleh dibuat.

Status pekerjaan

Satu bahagian penting dalam CIS ialah kontraktor perlu membuat pengisytiharan bulanan bahawa mereka telah mempertimbangkan status subkontraktor dan berpuas hati bahawa tiada seorang pun daripada mereka yang disenaraikan dalam penyata itu adalah pekerja.

Ingat bahawa status pekerjaan bukanlah soal pilihan. Keadaan pekerjaan menentukan bagaimana ia dilayan. Ujian yang digunakan termasuk hak kawalan, sama ada subkontraktor perlu menyediakan perkhidmatan peribadi atau boleh menyediakan pengganti, asas pembayaran dan kebersamaan obligasi.

Penentuan status pekerjaan bukanlah mudah dan HMRC telah membangunkan perisian yang dikenali sebagai alat penunjuk status pekerjaan, yang boleh didapati di laman web mereka, untuk menangani perkara ini tetapi perisian tersebut nampaknya terlalu berat untuk mengklasifikasikan semula subkontraktor sebagai pekerja. Ia tidak boleh diandalkan dan nasihat profesional harus diambil jika ini merupakan isu utama untuk perniagaan anda. Sila hubungi kami jika anda mempunyai sebarang kebimbangan tertentu dalam bidang ini.

Pengesahan

Jika subkontraktor bekerja sendiri, kontraktor tersebut berkemungkinan perlu menghubungi HMRC untuk menyemak sama ada perlu membayar kasar atau bersih kepada subkontraktor. Proses ini mesti dilengkapkan untuk subkontraktor baharu dan mana-mana subkontraktor yang pernah digunakan sebelum ini yang tidak dimasukkan dalam penyata CIS dalam dua tahun cukai semasa atau sebelumnya.

Prosedur pengesahan akan menentukan pilihan pembayaran berikut yang terpakai:

  • bayaran kasar (tiada potongan cukai)
  • potongan kadar standard sebanyak 20%
  • untuk berdaftar
  • subkontraktor
  • potongan kadar yang lebih tinggi sebanyak 30% untuk subkontraktor yang tidak berdaftar

Bayaran yang dibuat kepada subkontraktor

Untuk mengira potongan CIS, titik permulaan ialah jumlah kasar invois subkontraktor. Amaun berikut yang dibayar oleh subkontraktor boleh ditolak:

  • VAT
  • peralatan yang kini tidak boleh digunakan ('stor guna habis')
  • bahan api yang digunakan, kecuali untuk perjalanan
  • peralatan yang diupah untuk kerja ini ('sewa loji')
  • bahan pembuatan atau pasang siap
  • bahan (hanya jika mereka membayarnya secara langsung)

Peratusan CIS yang berkaitan kemudiannya digunakan pada jumlah yang tinggal selepas potongan yang dibenarkan.

Kontraktor perlu menyediakan penyata pembayaran dan potongan bulanan kepada semua subkontraktor yang telah dibayar, yang menunjukkan jumlah keseluruhan pembayaran dan berapa banyak cukai, jika ada, yang telah ditolak daripada pembayaran tersebut. Ini mesti disediakan dalam tempoh 14 hari dari akhir bulan cukai iaitu tarikh akhir yang sama dengan penyata bulanan.

Pembayaran kepada HMRC

Kontraktor perlu membayar semua potongan yang dibuat daripada subkontraktor dalam mana-mana bulan cukai tertentu sebelum 19hb selepas akhir bulan cukai yang berkaitan dengan potongan tersebut. Jika pembayaran dibuat secara elektronik, tarikhnya ialah 22hb. Jika kontraktor tersebut merupakan syarikat yang mempunyai potongan yang dibuat daripada pembayarannya sebagai subkontraktor, maka potongan yang dibuat boleh ditetapkan terhadap liabiliti syarikat untuk PAYE, NI dan sebarang potongan CIS yang perlu dibayar.

Penalti

Seluruh sistem ini disokong oleh beberapa siri penalti. Ini merangkumi situasi di mana penyata bulanan yang salah dihantar secara cuai atau secara penipuan, kegagalan untuk memberikan rekod CIS untuk diperiksa oleh HMRC dan pengisytiharan yang salah tentang status pekerjaan. Penyata lewat di bawah skim CIS juga mencetuskan penalti yang boleh melebihi £3,000 dan 100% daripada cukai di mana penyata lewat melebihi 12 bulan dan maklumat ditahan dan disembunyikan secara sengaja.

Kewajipan subkontraktor

Jika subkontraktor pertama kali mula bekerja dalam industri pembinaan, mereka perlu mendaftar untuk CIS.

Subkontraktor mesti memberikan nama, rujukan pembayar cukai unik dan nombor insurans kebangsaan (atau nombor pendaftaran syarikat) kepada kontraktor apabila mereka memeterai kontrak. Ini membolehkan kontraktor menjalankan pemeriksaan pengesahan di atas.

Status pembayaran kasar

Subkontraktor boleh memohon kepada HMRC untuk menerima bayaran kasar dan bukannya pada kadar potongan standard sebanyak 20%.

Peraturan untuk subkontraktor yang akan dibayar kasar termasuk ujian perniagaan, ujian perolehan dan ujian pematuhan. Untuk layak mendapat bayaran kasar, subkontraktor mesti:

  • telah membayar cukai dan Insurans Negara mereka tepat pada masanya pada masa lalu
  • melakukan kerja pembinaan (atau menyediakan tenaga kerja untuknya) di UK
  • menjalankan perniagaan melalui akaun bank.

Perolehan untuk 12 bulan terakhir, tanpa mengira VAT dan kos bahan, mestilah sekurang-kurangnya:

  • £30,000 untuk peniaga tunggal
  • £30,000 untuk setiap rakan kongsi dalam perkongsian, atau sekurang-kurangnya £100,000 untuk keseluruhan perkongsian
  • £30,000 untuk setiap pengarah syarikat, atau sekurang-kurangnya £100,000 untuk keseluruhan syarikat.

Jika syarikat dikawal oleh lima orang atau kurang, setiap seorang mesti mempunyai perolehan tahunan sebanyak £30,000.