Skim kadar tetap untuk perniagaan kecil diperkenalkan bagi mengurangkan beban pentadbiran yang dikenakan semasa mengendalikan VAT.
Di bawah skim ini, peratusan yang ditetapkan digunakan untuk perolehan perniagaan sebagai pengiraan sekali sahaja dan bukannya perlu mengenal pasti dan merekodkan VAT ke atas setiap jual beli yang dibuat.
Siapa yang boleh sertai?
Skim ini adalah pilihan dan tersedia untuk perniagaan dengan jangkaan perolehan boleh cukai (tidak termasuk VAT) sebanyak £150,000 atau kurang dalam tempoh 12 bulan akan datang. Perniagaan mesti meninggalkan skim ini apabila pendapatan dalam tempoh dua belas bulan terakhir melebihi £230,000, melainkan HMRC berpuas hati bahawa pendapatan akan jatuh di bawah £191,500 pada tahun berikutnya. Perniagaan juga mesti meninggalkan skim ini jika terdapat alasan yang munasabah untuk mempercayai bahawa jumlah pendapatan berkemungkinan melebihi £230,000 dalam tempoh 30 hari akan datang.
Ujian perolehan terpakai kepada perolehan yang dijangkakan dalam tempoh 12 bulan berikutnya. Perolehan anda boleh dikira dengan apa-apa cara yang munasabah tetapi biasanya berdasarkan 12 bulan sebelumnya jika anda telah berdaftar untuk VAT selama sekurang-kurangnya setahun.
Untuk menyertai skim ini, anda boleh memohon melalui pos, emel atau telefon dan jika anda belum berdaftar untuk VAT, anda mesti menghantar borang VAT1 pada masa yang sama.
Anda tidak boleh mengendalikan skim ini sehingga anda menerima pemberitahuan bahawa permohonan anda telah diterima dan HMRC akan memaklumkan anda tentang tarikh permulaan.
Bilakah skim ini tidak tersedia?
Skim kadar tetap tidak boleh digunakan jika anda:
- menggunakan skim margin terpakai atau skim pelelong
- menggunakan skim margin pengusaha pelancongan
- dikehendaki mengendalikan skim barangan modal untuk barangan tertentu.
Selain itu, skim ini tidak boleh digunakan jika, dalam tempoh 12 bulan sebelumnya, anda mempunyai:
- berhenti mengendalikan skim kadar rata
- telah disabitkan dengan kesalahan yang berkaitan dengan VAT
- telah dikenakan penalti bagi kelakuan yang melibatkan ketidakjujuran.
Skim ini jelas tidak sesuai jika anda kerap menerima pembayaran balik VAT.
Bagaimana skim ini beroperasi
VAT yang perlu dibayar dikira dengan menggunakan peratusan kadar rata yang telah ditentukan terlebih dahulu kepada perolehan perniagaan bagi tempoh VAT. Ini termasuk sebarang pembekalan yang dikecualikan dan oleh itu, secara amnya tidak akan memberi manfaat untuk menyertai skim ini jika terdapat pembekalan yang dikecualikan yang ketara.
Kadar peratusan ditentukan mengikut sektor perdagangan perniagaan anda dan secara amnya antara 4% hingga 16.5%. Jadual dalam lampiran lembaran fakta ini meringkaskan peratusan tersebut. Di samping itu, terdapat pengurangan 1% lagi daripada kadar biasa untuk perniagaan pada tahun pertama pendaftaran VAT mereka.
Jika perniagaan anda tergolong dalam lebih daripada satu sektor, aktiviti perniagaan utama yang diukur dengan perolehan adalah yang dikira. Ini boleh memberi kelebihan jika anda mempunyai aktiviti sekunder kadar peratusan yang besar dan perdagangan peratusan utama yang sederhana. Anda harus menyemak kedudukan pada setiap ulang tahun penyertaan skim ini dan jika aktiviti perniagaan utama berubah atau anda menjangkakan ia akan berubah pada tahun berikutnya, anda harus menggunakan kadar yang sesuai untuk sektor tersebut.
Walaupun anda membayar VAT pada peratusan kadar tetap di bawah skim ini, anda masih dikehendaki menyediakan invois kepada pelanggan berdaftar VAT yang menunjukkan kadar VAT biasa. Ini supaya mereka boleh menuntut semula VAT input pada kadar yang sesuai.
Contoh pengiraan
Cook & Co ialah sebuah perkongsian yang mengendalikan sebuah kafe dan menyewakan sebuah flat. Jika keputusannya adalah seperti berikut:
| Perolehan termasuk VAT: | £ |
|---|---|
| £79,000 | |
| Bekalan katering bertaraf standard | 70,000 |
| Makanan bawa pulang yang diberi penarafan sifar | 5,500 |
| Sewaan flat yang dikecualikan | 3,500 |
Kadar tetap 12.5% x £79,000 = £9,875
Biasanya £70,000 x 20/120 = £11,667 ditolak cukai input
Sepanjang tempoh 15 Julai 2020 hingga 30 September 2021, pengiraan ini disemak semula kepada
Kadar rata 4.5% x £79,000 = £3,555
Dan £70,000 x 5/105 (kadar dikurangkan) = £3,333 ditolak cukai input
Pedagang kos terhad
Kadar 16.5% dikenakan untuk perniagaan dengan kos yang terhad, seperti kebanyakan perniagaan khusus buruh. Perniagaan yang menggunakan FRS, atau mempertimbangkan untuk menyertai skim ini, perlu memutuskan sama ada mereka adalah "pedagang kos terhad".
Peniaga kos terhad akan ditakrifkan sebagai seseorang yang perbelanjaannya termasuk VAT ke atas barangan adalah sama ada:
- kurang daripada 2% daripada perolehan termasuk VAT mereka dalam tempoh perakaunan yang ditetapkan
- lebih daripada 2% daripada perolehan termasuk VAT mereka tetapi kurang daripada £1,000 setahun jika tempoh perakaunan yang ditetapkan adalah satu tahun (jika bukan satu tahun, angka tersebut adalah bahagian berkaitan £1,000).
Barang, bagi tujuan langkah ini, mesti digunakan secara eksklusif untuk tujuan perniagaan tetapi tidak termasuk perkara berikut:
- perbelanjaan modal
- makanan atau minuman untuk dimakan oleh perniagaan kadar tetap atau pekerjanya
- kenderaan, alat ganti kenderaan dan bahan api (kecuali jika perniagaan tersebut menjalankan perkhidmatan pengangkutan – contohnya perniagaan teksi – dan menggunakan kenderaannya sendiri atau kenderaan yang dipajak untuk menjalankan perkhidmatan tersebut)
- barang untuk dijual semula, atau disewakan, melainkan jika menjual atau mengupah merupakan aktiviti perniagaan utama
- barangan untuk digunakan sebagai barangan promosi atau hadiah.
Pengecualian ini adalah sebahagian daripada ujian untuk menghalang peniaga daripada membeli sama ada barangan harian bernilai rendah atau pembelian sekali sahaja untuk meningkatkan kos mereka melebihi 2%.
Rawatan aset modal
Pembelian aset modal yang berharga lebih daripada £2,000 (termasuk VAT) boleh diuruskan di luar skim ini. Anda boleh menuntut VAT input ke atas item tersebut dalam penyata VAT anda dengan cara biasa. Jika VAT input dituntut semula, anda mesti mengakaunkan VAT ke atas penjualan aset berikutnya pada kadar biasa dan bukannya kadar tetap.
Item di bawah skim barangan modal dikecualikan daripada skim kadar tetap.
Rekod untuk disimpan
Di bawah skim ini, anda mesti menyimpan rekod pengiraan kadar tetap anda yang menunjukkan:
- pusing ganti kadar tetap anda
- peratusan kadar tetap yang telah anda gunakan
- cukai yang dikira sebagai perlu dibayar.
Anda masih mesti menyimpan akaun VAT walaupun jika satu-satunya VAT yang perlu diambil kira ialah yang dikira di bawah skim ini, hanya akan ada satu entri untuk setiap tempoh.
Ringkasan
Skim ini direka untuk mengurangkan pentadbiran walaupun ia hanya akan menarik jika ia tidak mengakibatkan liabiliti VAT tambahan. Satu-satunya cara untuk menentukan sama ada perniagaan anda akan mendapat manfaat adalah dengan menjalankan pengiraan dan perbandingan peraturan biasa dan peraturan kadar tetap.















