Tujuan Skim Pelaburan Perusahaan (EIS) adalah untuk membantu beberapa jenis syarikat perdagangan kecil berisiko tinggi yang tidak disebut harga untuk mengumpul modal. Ia berbuat demikian dengan menyediakan pelepasan cukai pendapatan dan CGT untuk pelabur dalam saham yang layak dalam syarikat-syarikat ini.
Terdapat dua skim berasingan dalam EIS:
- skim yang memberikan pelepasan cukai pendapatan ke atas pelaburan dan pengecualian CGT ke atas keuntungan yang dibuat apabila saham dilupuskan; dan/atau
- satu skim yang bertujuan untuk menyediakan penangguhan CGT.
Seseorang individu mungkin boleh memanfaatkan salah satu atau kedua-dua skim ini selagi ia memenuhi syarat-syarat berkaitan yang dipertimbangkan di bawah.
Pelepasan EIS tersedia
Pelepasan cukai pendapatan
- Pelabur boleh diberikan pelepasan cukai pendapatan sebanyak 30% ke atas pelaburan mereka sehingga £1,000,000 setahun (£2 juta setahun untuk syarikat berintensifkan pengetahuan mulai 6 April 2018).
- Pelepasan cukai pendapatan ditarik balik jika saham dilupuskan dalam tempoh tiga tahun.
Kelayakan untuk pelepasan cukai pendapatan adalah terhad kepada syarikat yang tidak 'berkaitan' dengan anda. Ini dipertimbangkan dalam 'Cara untuk layak mendapat pelepasan cukai pendapatan' di bawah.
Pengecualian CGT
- Keuntungan daripada pelupusan saham EIS dikecualikan melainkan pelepasan cukai pendapatan ditarik balik.
- Pengecualian CGT mungkin dihadkan jika pelabur tidak mendapat pelepasan cukai pendapatan penuh ke atas langganan saham EIS.
- Kerugian atas pelupusan saham EIS dibenarkan. Amaun kerugian modal dihadkan oleh jumlah pelepasan cukai pendapatan EIS yang masih boleh dikaitkan dengan saham yang dilupuskan.
- Kerugian modal yang timbul daripada pelupusan saham EIS boleh ditetapkan terhadap pendapatan.
Penangguhan CGT
- Keuntungan yang timbul daripada pelupusan mana-mana aset boleh ditangguhkan untuk langganan saham dalam mana-mana syarikat EIS.
- Saham tidak perlu mempunyai pelepasan cukai pendapatan yang boleh dikaitkan dengannya untuk layak mendapat pelepasan penangguhan.
- Keuntungan tersebut akan dikenakan cukai pada tahun cukai apabila saham langganan dilupuskan.
- Tiada had atas jumlah pelepasan penangguhan yang tersedia untuk individu walaupun terdapat had pelaburan dalam satu syarikat atau sekumpulan syarikat.
Syarikat yang layak
Syarikat mesti memenuhi syarat-syarat tertentu agar sebarang pelepasan tersedia untuk pelabur.
- Syarikat itu mestilah tidak disebut harga apabila saham dikeluarkan dan tidak boleh ada sebarang pengaturan yang wujud pada masa itu untuk ia berhenti daripada disebut harga.
- Semua saham yang terkandung dalam terbitan mesti dikeluarkan untuk mengumpul wang bagi tujuan aktiviti perniagaan yang layak.
- Wang yang diperoleh daripada terbitan saham mesti digunakan sepenuhnya dalam tempoh tertentu oleh syarikat.
- Pelaburan tersebut secara amnya mesti dibuat dalam tempoh tujuh tahun dari jualan komersial pertama syarikat.
- Syarikat atau kumpulan tersebut secara amnya mesti mempunyai kurang daripada 250 pekerja sepenuh masa.
- Saiz syarikat dihadkan kepada £15 juta (aset kasar).
- Jumlah modal yang dikumpul dalam mana-mana tempoh 12 bulan adalah terhad kepada £5 juta (£10 juta untuk syarikat berintensifkan pengetahuan mulai 6 April 2018).
- Syarikat itu tidak boleh dianggap sebagai 'perusahaan dalam kesukaran' di bawah panduan EC
- Syarikat itu hanya perlu mempunyai establismen tetap di UK dan bukannya menjalankan perdagangan yang layak sepenuhnya atau sebahagian besarnya di UK.
Aktiviti perniagaan yang layak
Sesuatu dagangan tidak akan layak jika aktiviti yang dikecualikan merupakan sebahagian besar daripada dagangan tersebut. Aktiviti utama yang dikecualikan adalah:
- berniaga dalam tanah, komoditi atau niaga hadapan atau dalam saham, sekuriti atau instrumen kewangan lain
- aktiviti kewangan
- berniaga barangan selain daripada perdagangan biasa pengedaran runcit atau borong
- memajak atau menyewakan aset atas sewa
- menerima royalti atau yuran lesen, selain daripada, dalam kes tertentu, pembayaran yang timbul daripada penerbitan filem, atau daripada penyelidikan dan pembangunan
- menyediakan perkhidmatan perundangan atau perakaunan
- pembangunan hartanah
- pertanian atau berkebun di pasar
- memegang, mengurus atau menduduki kawasan hutan
- mengendalikan atau menguruskan hotel, rumah tumpangan atau hostel
- mengendalikan atau menguruskan rumah jagaan atau rumah jagaan kediaman
- pembinaan kapal
- pengeluaran arang batu dan keluli.
Tempoh masa di mana wang dilaburkan
Had masa untuk penggunaan wang yang dilaburkan adalah sehingga dua tahun dari terbitan saham atau, jika lebih lewat, dua tahun dari permulaan aktiviti yang layak.
Perubahan pada peraturan untuk syarikat yang layak
Selama bertahun-tahun, kerajaan membuat pindaan kepada apa yang dianggap sebagai syarikat yang layak untuk EIS. Teras perubahan ini adalah untuk memastikan sokongan yang disasarkan dengan baik untuk pelaburan dalam syarikat kecil dan sedang berkembang, dengan tumpuan khusus pada syarikat inovatif. Contohnya, syarat untuk syarikat berintensifkan pengetahuan berbeza daripada beberapa yang dinyatakan di atas.
Cara untuk layak mendapat pelepasan cukai pendapatan
Kelayakan untuk pelepasan cukai pendapatan adalah terhad kepada syarikat yang tidak 'berkaitan' dengan anda pada bila-bila masa dalam tempoh bermula dua tahun sebelum terbitan saham dan berakhir tiga tahun selepas tarikh tersebut, atau tiga tahun dari permulaan perdagangan jika kemudian.
Anda boleh berhubung dengan sesebuah syarikat melalui dua cara yang luas:
- berdasarkan saiz pegangan anda dalam syarikat; atau
- berdasarkan hubungan kerja antara anda dan syarikat.
Dalam kedua-dua kes, kedudukan 'rakan sekutu' anda juga diambil kira.
Saiz pancang
Anda akan berhubung dengan syarikat pada bila-bila masa apabila anda mengawal secara langsung atau tidak langsung memiliki, atau berhak untuk memperoleh, lebih daripada 30% daripada modal saham biasa syarikat.
Hubungan kerja
Anda akan dihubungkan dengan syarikat jika anda pernah menjadi pekerja atau pengarah bergaji syarikat.
Terdapat pengecualian kepada peraturan ini jika anda menjadi pengarah berbayar syarikat selepas anda diberikan saham tersebut.
Anda tidak boleh pernah berhubung dengan syarikat ini sebelum ini dan tidak boleh berhubung dengannya dalam apa jua cara lain. Selain itu, anda tidak boleh pernah terlibat dalam menjalankan keseluruhan atau mana-mana bahagian perdagangan atau perniagaan yang dijalankan oleh syarikat.
Cara untuk layak mendapat pelepasan penangguhan CGT
Anda boleh menangguhkan keuntungan yang boleh dikenakan cukai yang terkumpul kepada anda atas pelupusan mana-mana aset oleh anda. Di samping itu, anda boleh menangguhkan keuntungan yang dihidupkan semula yang timbul kepada anda berkenaan dengan pelaburan pelepasan pelaburan semula EIS, Amanah Modal Teroka (VCT) atau CGT yang terdahulu.
Terdapat beberapa sekatan ke atas pelaburan yang boleh ditangguhkan keuntungannya. Ini direka bentuk, secara amnya, untuk mengelakkan pelepasan daripada diperolehi dalam keadaan di mana terdapat pelupusan dan pemerolehan saham dalam syarikat yang sama.
Menerima nilai daripada syarikat
EIS tertakluk kepada beberapa peraturan yang direka untuk memastikan pelabur tidak dapat memperoleh manfaat penuh daripada pelepasan EIS jika mereka menerima nilai daripada syarikat dalam tempoh tertentu. Jika pelepasan telah diberikan, ia boleh ditarik balik.
Contoh keadaan di mana anda akan dianggap sebagai menerima nilai daripada syarikat adalah di mana syarikat:
- membeli mana-mana saham atau sekuriti milik anda
- membuat bayaran kepada anda kerana melepaskan hak untuk membayar hutang (selain daripada hutang perdagangan biasa)
- membayar balik hutang yang terhutang kepada anda yang telah ditanggung sebelum anda melanggan saham tersebut
- menyediakan anda dengan faedah atau kemudahan tertentu
- mengetepikan sebarang liabiliti anda atau rakan sekutu kepada syarikat
- berjanji untuk melepaskan, apa-apa liabiliti sedemikian kepada pihak ketiga
- meminjamkan wang kepada anda yang belum dibayar balik sebelum saham dikeluarkan.
Resit yang bernilai 'tidak penting' tidak akan menyebabkan penarikan balik pelepasan.















