HMRC telah memperkenalkan beberapa skim VAT selama ini yang direka untuk mengurangkan beban pentadbiran ke atas perniagaan kecil. Salah satu skim tersebut ialah skim perakaunan tahunan.
Apakah skim perakaunan tahunan?
Skim perakaunan tahunan membantu perniagaan kecil dengan membenarkan mereka mengemukakan hanya satu penyata VAT setiap tahun dan bukannya empat penyata biasa. Sepanjang tahun, mereka membayar ansuran berdasarkan anggaran liabiliti untuk tahun tersebut dengan bayaran imbangan yang perlu dibayar bersama penyata tersebut. Skim ini bertujuan untuk membantu penganggaran dan aliran tunai serta mengurangkan kerja kertas.
Menyertai skim ini
Perniagaan boleh memohon untuk menyertai skim ini jika ia menjangkakan bekalan bercukai dalam tempoh 12 bulan akan datang tidak akan melebihi £1,350,000.
Perniagaan mesti mengemas kini penyata VAT mereka dan tidak boleh mendaftar sebagai sekumpulan syarikat.
Permohonan untuk menyertai skim ini mesti dibuat dalam borang 600(AA) yang boleh didapati di laman web GOV.UK atau melalui pautan dalam versi dalam talian Notis VAT 732. HMRC akan memaklumkan perniagaan secara bertulis jika permohonan diterima.
Membayar VAT
Perniagaan yang telah berdaftar selama 12 bulan atau lebih akan membayar VAT mereka dalam sembilan ansuran bulanan sebanyak 10% daripada liabiliti tahun sebelumnya. Ansuran tersebut perlu dibayar pada akhir bulan 4-12 tempoh perakaunan tahunan semasa.
Secara alternatifnya, perniagaan sedemikian boleh memilih untuk membayar VAT mereka dalam tiga ansuran suku tahunan sebanyak 25% daripada liabiliti tahun sebelumnya yang perlu dibayar pada akhir bulan 4, 7 dan 10.
Baki VAT untuk tahun tersebut kemudiannya perlu dijelaskan bersama-sama dengan penyata VAT dua bulan selepas berakhirnya tempoh perakaunan tahunan.
Perniagaan yang belum berdaftar selama sekurang-kurangnya 12 bulan masih boleh menyertai skim ini tetapi setiap ansuran – sama ada bulanan atau suku tahunan – adalah berdasarkan anggaran liabiliti VAT.
Dalam semua kes, HMRC akan memaklumkan jumlah ansuran yang perlu dibayar.
Tempoh perakaunan tahunan biasanya akan bermula pada awal suku tahun di mana permohonan dibuat. Jika permohonan dibuat lewat pada suku tahun, ia mungkin bermula pada awal suku tahun berikutnya.
Semua perniagaan boleh memohon kepada HMRC untuk mengubah tahap ansuran jika perniagaan telah meningkat atau menurun dengan ketara.
Meninggalkan skim itu
Mana-mana perniagaan boleh meninggalkan skim ini secara sukarela pada bila-bila masa dengan menulis surat kepada HMRC.
Sesebuah perniagaan tidak lagi boleh berada dalam skim ini sebaik sahaja perolehan bercukai tahunannya melebihi £1,600,000.
Kelebihan skim ini
- Pengurangan bilangan penyata VAT yang diperlukan setiap tahun, daripada empat kepada satu.
- Oleh kerana liabiliti yang perlu dibayar setiap bulan diketahui dan pasti, aliran tunai dapat diuruskan dengan lebih mudah.
- Terdapat sebulan tambahan untuk melengkapkan penyata VAT dan membayar sebarang cukai tertunggak.
- Ia sepatutnya membantu memudahkan pengiraan apabila perniagaan menggunakan skim runcit atau sebahagiannya dikecualikan.
Kelemahan yang berpotensi
Bayaran interim mungkin lebih tinggi daripada yang diperlukan kerana ia berdasarkan tahun sebelumnya. Walau bagaimanapun, adalah mungkin untuk memohon kepada HMRC untuk pelarasan jika perbezaannya ketara.
Perniagaan diwajibkan untuk memaklumkan HMRC jika liabiliti VAT berkemungkinan jauh lebih tinggi atau lebih rendah berbanding tahun sebelumnya.















