Lembaran fakta ini menetapkan peraturan baharu untuk Cukai Pendapatan (IT) UK, Cukai Keuntungan Modal (CGT) dan Cukai Pewarisan (IHT) memandangkan Domisil UK tidak lagi akan digunakan sebagai faktor penentu dalam status cukai untuk tujuan cukai langsung.
Hanya kediaman, akan digunakan untuk menentukan status cukai.
Penduduk baru itu
Mulai 6 April 2025, semua penduduk UK akan dikenakan cukai atas dasar timbul di seluruh dunia tetapi rejim baharu untuk pendapatan dan keuntungan asing (FIG) yang layak akan tersedia untuk individu bagi tempoh empat tahun pertama permulaan pemastautin cukai UK, dengan syarat mereka sama ada bukan pemastautin UK langsung sebelum ini atau selepas tempoh sepuluh tahun tidak bermastautin.
Individu yang membuat tuntutan (melalui penyata taksiran kendiri) untuk menggunakan peraturan FIG empat tahun yang baharu tidak akan membayar sebarang cukai ke atas FIG yang timbul dalam tempoh empat tahun tersebut. Keupayaan individu untuk layak bagi rejim FIG akan ditentukan oleh sama ada mereka merupakan penduduk UK di bawah Ujian Kediaman Berkanun (SRT).
Contoh
Tom menjadi penduduk di UK pada 2025/26, buat kali pertama.
Dia akan boleh membuat tuntutan di bawah rejim FIG 4 tahun yang baharu untuk 2025/26.
Pada tahun 2026/27 dan 2027/28, beliau bukan penduduk UK tetapi menyambung semula kediamannya pada tahun 2028/29.
Ini dianggap sebagai tahun ke-4 beliau jadi sekali lagi dia akan dapat memutuskan sama ada untuk membuat tuntutan di bawah Rajah atau tidak.
Jawatan sehingga 5 April 2025
Individu yang bermastautin di UK tetapi bukan bermastautin di UK (dirujuk sebagai 'bukan dom') boleh memilih untuk dikenakan cukai atas apa yang dipanggil 'asas pengiriman wang' berkenaan dengan pendapatan dan keuntungan modal yang timbul di luar UK. Ini bermakna mereka dikenakan cukai ke atas pendapatan/keuntungan sebenar yang timbul pada tahun tersebut, sebaliknya mereka dikenakan cukai ke atas jumlah pendapatan/keuntungan yang sebenarnya dibawa masuk ke UK pada tahun cukai tersebut.
Kesan tuntutan asas pengiriman wang
Dalam semua tahun cukai yang mana tuntutan untuk asas pengiriman wang terpakai, individu akan secara automatik kehilangan elaun peribadi mereka untuk tujuan cukai pendapatan dan pengecualian tahunan mereka untuk cukai keuntungan modal (CGT). Ini sudah tentu akan memberi kesan kepada jumlah liabiliti cukai mereka termasuk sebarang pendapatan/keuntungan UK.
Walau bagaimanapun, individu boleh mendapat manfaat secara automatik daripada asas pengiriman wang tanpa membuat tuntutan dan oleh itu mengekalkan elaun mereka apabila mereka mengirim wang ke UK kecuali maksimum £2,000 daripada pendapatan dan keuntungan mereka yang timbul di luar negara pada tahun tersebut.
Contoh
Jan, yang bermastautin di Poland tetapi telah tinggal di UK selama lima tahun, mempunyai pendapatan sewa yang terhasil daripada penyewaan hartanah di Poland. Mari kita berikan dua senario berbeza dengan mengandaikan pendapatan luar negaranya ialah £5,000.
Senario 1: Dia mengirimkan £1,000 ke UK – dia boleh membayar cukai ke atas £5,000 penuh apabila ia timbul dan dia akan mengekalkan elaun peribadinya terhadapnya dan sebarang pendapatan sumber UK. Jika dia menuntut asas pengiriman wang, dia akan membayar cukai ke atas £1,000 tetapi akan kehilangan elaun peribadinya terhadapnya dan sebarang pendapatan sumber UK.
Senario 2: Dia menghantar £3,000 ke UK. Dia boleh mendapat manfaat daripada asas pengiriman wang dan membayar cukai hanya ke atas £3,000 kerana dia telah meninggalkan tidak lebih daripada £2,000 yang belum dihantar. Dia akan mengekalkan elaun peribadinya.
Sehingga 5 April 2025, caj khas akan dikenakan yang dikenali sebagai Caj Asas Pengiriman Wang untuk penduduk bukan domisil UK jangka panjang yang ingin kekal atas dasar pengiriman wang. Ini terpakai kepada individu dalam tahun cukai di mana mereka telah bermastautin selama tujuh daripada sembilan tahun sebelumnya dan cajnya ialah £30,000. Caj tersebut meningkat kepada £60,000 bagi mereka yang telah bermastautin di UK selama sekurang-kurangnya 12 daripada 14 tahun cukai sebelumnya.
Peralihan dari 6 April 2025
Mulai 6 April 2025, semua penduduk UK, bukan penduduk baharu, akan dikenakan cukai atas dasar timbul di seluruh dunia tetapi akan terdapat 'Kemudahan Penghantaran Pulang Sementara' (TRF) yang tersedia untuk mereka yang telah tertakluk kepada asas pengiriman wang dalam mana-mana tahun cukai sehingga dan termasuk 2024/25. Ini adalah untuk menggalakkan individu untuk mengirimkan kepada UK FIG mereka yang timbul pada tempoh terdahulu dan tidak dikenakan cukai di UK pada tahun-tahun sebelumnya berikutan tuntutan untuk asas pengiriman wang.
TRF akan tersedia selama tiga tahun dan jumlah yang ditetapkan akan dikenakan cukai pada kadar 12% pada 2025/26 dan 2026/27 dan 15% pada 2027/28. Ini akan memberikan penjimatan cukai yang ketara memandangkan perbezaan antara kadar cukai khas ini dan kadar biasa (sehingga 45%).
Untuk menggunakan TRF, pembayar cukai perlu menetapkan jumlah atau aset ('dana yang ditetapkan') dan membayar caj TRF yang berkaitan berkaitan dengannya. Menariknya, tiada keperluan untuk jumlah tersebut benar-benar diremitkan semasa tahun ia ditetapkan atau dalam mana-mana tahun cukai kemudian. Walau bagaimanapun, mengenal pasti dan menetapkan dana merupakan bidang yang kompleks dan nasihat tentang cara untuk meneruskan adalah disyorkan.
Sebaik sahaja peluang TRF tamat, semua penduduk UK kecuali penduduk baharu, akan dinilai di seluruh dunia untuk pendapatan dan keuntungan.
Peluang pengasasan semula CGT baharu
Individu pemastautin UK yang bukan pemastautin baharu akan tertakluk kepada CGT atas keuntungan asing seperti biasa.
Di bawah peraturan peralihan, pengguna asas pengiriman wang yang lalu, untuk pelupusan pada atau selepas 6 April 2025, berhak untuk menetapkan semula mana-mana aset asing yang dipegang secara peribadi pada 5 April 2017 kepada nilai pasarannya pada 5 April 2017. Ini dengan syarat individu tersebut tidak pernah bermastautin di UK atau dianggap bermastautin dan mereka telah membuat tuntutan asas pengiriman wang yang lalu untuk 2017/18 dan seterusnya. Tambahan pula, aset tersebut mestilah terletak di luar UK dari 6 Mac 2024 hingga 5 April 2025.
Apakah itu kiriman wang?
Dua syarat secara amnya mesti ada untuk pengiriman wang timbul. Pertama, harta, wang atau balasan untuk sesuatu perkhidmatan, mesti dibawa masuk ke UK untuk manfaat orang yang berkaitan dan kedua, dana untuk harta tersebut dan sebagainya mesti diperoleh secara langsung atau tidak langsung daripada Rajah 1. Peraturan-peraturan ini digubal secara meluas dan dalam rombakan semasa ini, definisi teras akan diperluaskan lagi untuk merangkumi penggunaan Rajah 1 di luar UK untuk manfaat orang yang berkaitan di UK.
Beberapa contoh akan membantu menjelaskan skop asas.
Contoh
Alex, seorang warga Kanada yang kaya, tinggal di UK bersama isteri dan anak-anaknya yang masih kecil. Dia mempunyai deposit bank yang besar di Jersey yang menjana sejumlah besar pendapatan setiap tahun. Mana-mana penggunaan pendapatan tersebut berikut akan dianggap sebagai kiriman wang untuk tujuan cukai UK:
• dia membeli sebuah kereta mahal di Jerman dan membawanya ke UK
• dia membuka akaun bank di UK untuk setiap anaknya dengan dana dari Jersey
• dia menghantar isterinya pada hujung minggu yang mahal di spa dan bil untuk percutian itu dihantar terus ke Jersey untuk penyelesaian
• dia menggunakan kad kredit di UK yang dibayar secara bulanan daripada pendapatan Jersey.
Terdapat beberapa pengecualian contohnya pakaian, jam tangan dan barang kemas untuk kegunaan peribadi dan barangan lain sehingga nilai £1,000.
Laluan yang lebih tidak langsung juga dikesan
Pada masa lalu, adalah mungkin untuk menggunakan laluan yang dikenali sebagai 'pengasingan' untuk mengelakkan asas pengiriman wang. Ini melibatkan individu yang memberikan pendapatan luar negara mereka kepada orang lain dan kemudian individu tersebut membawa wang tersebut ke UK. Di tangan penerima, ia akan mewakili modal dan pengiriman wang tersebut akan dielakkan. Kini, laluan sedemikian tidak mungkin dilakukan. Sebarang percubaan 'pengasingan' yang melibatkan dana yang akhirnya dibawa masuk ke UK untuk kepentingan orang yang berkaitan akan dianggap sebagai pengiriman wang oleh pembayar cukai. Peraturan ini berkemungkinan akan menyebabkan beberapa situasi yang sukar.
Contoh
Alex memberikan sebahagian daripada pendapatan Jersey kepada anak lelaki dewasanya, Tom. Tom menggunakan wang itu untuk membayar lawatan sekolah ke UK untuk anaknya sendiri. Cucu lelaki itu merupakan orang yang relevan bagi Alex dan bayaran ini akan dianggap sebagai kiriman wang yang Alex boleh dikenakan cukai di UK.
Pelepasan untuk pelaburan perniagaan
Jika bukan dom mengirimkan dana ke UK yang kemudiannya dilaburkan dalam perniagaan yang layak di UK, dana tersebut tidak dianggap sebagai pengiriman wang, jadi asas pengiriman wang dan bukannya yang timbul mungkin lebih menarik. Peraturan untuk Pelepasan Pelaburan Perniagaan (BIR) diperincikan tetapi elemen utamanya adalah:
- pelaburan mestilah dalam bentuk saham atau pinjaman kepada syarikat perdagangan atau syarikat yang akan melabur dalam syarikat perdagangan, atau syarikat yang merupakan gabungan kedua-duanya
- syarikat itu mestilah tidak disebut harga
- bukan dom (atau mana-mana orang yang berkaitan berhubung dengan bukan dom) tidak boleh menerima sebarang faedah daripada syarikat yang secara langsung atau tidak langsung disebabkan oleh pelaburan tersebut
- Apabila pelaburan itu kemudiannya direalisasikan, bukan dom akan mempunyai 45 hari untuk sama ada melabur semula dalam syarikat lain yang layak atau mengeluarkan dana dari UK, jika tidak, ia akan dianggap sebagai kiriman wang pada tahun kemudian.
Semasa tempoh TRF 2025/26 hingga 2027/28, pelaburan yang dibuat dengan FIG yang tidak ditetapkan yang timbul pada atau sebelum 5 April 2025 akan kekal layak untuk tuntutan BIR.
Sebarang pelaburan yang dibuat dengan jumlah yang telah ditetapkan akan dianggap sebagai pelaburan yang tidak layak bagi tujuan peraturan BIR.
Mulai 6 April 2028, apabila tempoh TRF tamat, BIR tidak akan dapat dituntut ke atas sebarang pelaburan baharu atau pelaburan semula.
Peraturan baharu untuk IHT mulai 6 April 2025
Bagi IHT, penduduk UK 'jangka panjang' (LTR) akan berada dalam skop seluruh dunia (WW) untuk pemindahan seumur hidup dan harta pusaka kematian. Bagi penduduk bukan jangka panjang, hanya aset UK yang akan dikenakan bayaran.
Individu dikategorikan sebagai LTR untuk keseluruhan tahun cukai jika mereka merupakan penduduk UK selama sekurang-kurangnya 10 daripada 20 tahun cukai sebelumnya sebaik sebelum tahun cukai di mana kejadian yang boleh dikenakan cukai untuk IHT (termasuk kematian) timbul.
Individu tidak akan dianggap sebagai LTR untuk tujuan IHT dalam tahun selepas 10 tahun berturut-turut tidak menetap, walaupun mereka kembali ke UK. Ujian ini akan ditetapkan semula secara efektif.
Tempoh seseorang individu kekal dalam skop selepas meninggalkan UK akan dipendekkan jika mereka hanya bermastautin di UK selama antara 10 dan 19 tahun seperti berikut:
- Bagi mereka yang bermastautin antara 10 dan 13 tahun, mereka akan kekal dalam skop selama tiga tahun cukai.
- Ini kemudiannya akan meningkat sebanyak satu tahun cukai bagi setiap tahun kediaman tambahan.
Contoh
Melissa telah menjadi penduduk UK selama 13 daripada 20 tahun terakhir pada tahun 2025/26 jadi ia berada dalam skop IHT Perang Dunia Pertama UK.
Dia akan kekal sebagai penduduk UK untuk IHT selama tiga tahun, jika dia kemudiannya meninggalkan UK.
Jika dia telah menjadi penduduk UK selama 15 daripada 20 tahun yang lalu, maka dia akan kekal sebagai penduduk UK untuk IHT selama lima tahun.
Jika dia telah menjadi penduduk UK selama 17 tahun daripada 20 tahun yang lalu, maka dia akan kekal sebagai penduduk UK untuk IHT selama tujuh tahun.
Seseorang individu tidak akan dianggap sebagai pemastautin jangka panjang untuk tujuan IHT dalam tahun selepas sepuluh tahun berturut-turut tidak bermastautin, walaupun mereka kembali ke UK.
Akan ada peraturan peralihan untuk individu yang tidak bermastautin atau dianggap bermastautin yang bukan pemastautin pada tahun 2025/26.
Pasangan dan LTR
Jika seorang pasangan (atau pasangan sivil berdaftar) adalah LTR dan seorang lagi bukan LTR, ini boleh mewujudkan sekatan ke atas pengecualian antara pasangan. Hanya £325,000 tersedia sebagai pengecualian gabungan seumur hidup dan kematian jika pasangan LTR memberikan hadiah kepada pasangan bukan LTR. Ia tidak terpakai dalam senario lain seperti jika kedua-dua pasangan bukan LTR. Walau bagaimanapun, jika sekatan itu memberi kesan, pilihan boleh dibuat oleh pasangan bukan LTR untuk menjadi LTR. Kesan pilihan tersebut ialah pengecualian tanpa had kini tersedia tetapi kedua-duanya kini berada dalam skop seluruh dunia. Setelah dibuat, pilihan tidak boleh dibatalkan melainkan terdapat sepuluh tahun bukan penduduk UK.















