Taksiran Sendiri Cukai Perbadanan

Ciri-ciri utama

Ciri-ciri utamanya ialah:

  • syarikat dikehendaki membayar cukai yang tertunggak sebelum memfailkan borang cukai
  • rejim pertanyaan 'proses sekarang, semak kemudian' apabila borang cukai dihantar
  • kemasukan dalam penyata cukai, dan dalam satu penilaian kendiri, liabiliti syarikat tertutup atas pinjaman dan pendahuluan kepada pemegang saham dan lain-lain, dan liabiliti di bawah undang-undang Syarikat Asing Terkawal
  • keperluan bagi syarikat untuk menilai sendiri dengan merujuk kepada undang-undang penetapan harga pemindahan.

Kesan praktikal CTSA untuk syarikat

Notis untuk memfailkan

Setiap tahun, HMRC mengeluarkan notis untuk memfailkan kepada syarikat. Dalam kebanyakan kes, penyata mesti dihantar kepada HMRC dalam tempoh 12 bulan dari akhir tempoh perakaunan.

Mengfailkan penyata cukai syarikat anda secara dalam talian

Syarikat mesti memfailkan penyata Cukai Syarikat mereka dalam talian. Akaun dan pengiraan mereka juga mesti difailkan dalam format yang betul – Bahasa Pelaporan Perniagaan eXtensible (iXBRL) dalam talian.

Organisasi dan badan amal yang tidak diperbadankan yang tidak perlu menyediakan akaun di bawah Akta Syarikat boleh memilih untuk menghantar akaun mereka dalam format iXBRL atau PDF. Walau bagaimanapun, mereka masih mesti memfailkan penyata cukai mereka dalam talian dan sebarang pengiraan mesti dihantar dalam format iXBRL.

Penalti

Penalti dikenakan bagi penghantaran penyata lewat sebanyak £100 jika lewat sehingga tiga bulan dan tambahan £100 jika penyata lewat lebih tiga bulan. Penalti tambahan yang dikenakan cukai dikenakan apabila penyata lewat sama ada enam atau dua belas bulan. Penalti ini adalah 10% daripada cukai tertunggak yang perlu dibayar pada tarikh tersebut.

Jika penyata cukai difailkan lewat tiga kali berturut-turut, penalti £100 akan meningkat kepada £500 setiap satu.

Penyerahan penyata

Penyata yang diperlukan oleh Notis untuk Fail mengandungi penilaian kendiri syarikat, yang adalah muktamad, tertakluk kepada:

  • pindaan pembayar cukai
  • pembetulan HMRC, atau
  • Siasatan HMRC.

Syarikat mempunyai hak untuk meminda penyata (contohnya, untuk mengubah tuntutan elaun modal). Syarikat mempunyai 12 bulan dari tarikh pemfailan berkanun untuk meminda penyata tersebut.

HMRC mempunyai sembilan bulan dari tarikh penyata difailkan untuk membetulkan sebarang ralat 'jelas' dalam penyata (contohnya pengiraan yang salah). Proses ini sepatutnya menjadi kejadian yang agak jarang berlaku. Khususnya pembetulan ralat tidak melibatkan sebarang pertimbangan mengenai ketepatan angka dalam penyata. Ini diuruskan di bawah rejim pertanyaan.

Pertanyaan

Di bawah CTSA, HMRC menyemak penyata cukai dan mempunyai hak yang jelas untuk menyiasat kelengkapan dan ketepatan sebarang penyata cukai. Hak ini merangkumi semua pertanyaan, daripada permintaan terus untuk maklumat lanjut mengenai item individu hinggalah semakan penuh perniagaan syarikat termasuk pemeriksaan rekod syarikat.

Ciri-ciri utama peraturan untuk pertanyaan di bawah CTSA adalah:

  • HMRC secara amnya mempunyai tempoh tetap, selama 12 bulan dari tarikh penyata difailkan, untuk membuka siasatan
  • Jika syarikat itu merupakan ahli sesebuah kumpulan (selain daripada kumpulan kecil), HMRC boleh membuka siasatan sehingga 12 bulan dari tarikh akhir pemfailan
  • jika tiada pertanyaan dibuka dalam had masa ini dan syarikat tidak meminda penyata tersebut, penyata syarikat menjadi muktamad – tertakluk kepada kemungkinan 'penemuan' HMRC
  • HMRC akan memberikan notis rasmi kepada syarikat apabila pertanyaan dibuka
  • HMRC juga dikehendaki memberikan notis rasmi tentang penyiapan siasatan, dan menyatakan kesimpulannya
  • sesebuah syarikat boleh meminta Tribunal untuk mengarahkan HMRC menutup siasatan jika tiada alasan yang munasabah untuk meneruskannya.

Penilaian penemuan

HMRC mempunyai kuasa untuk membuat penilaian ('penilaian penemuan') jika maklumat terbongkar selepas tamat tempoh siasatan yang menunjukkan bahawa penilaian kendiri tidak mencukupi akibat daripada penipuan atau kecuaian, atau pendedahan yang tidak lengkap. Had masa biasa untuk HMRC membuat penilaian penemuan adalah empat tahun selepas tamat tempoh cukai yang berkaitan, tetapi dilanjutkan kepada enam tahun jika kehilangan cukai disebabkan oleh tingkah laku cuai dan dilanjutkan lagi kepada 20 tahun dalam keadaan tertentu seperti tingkah laku yang disengajakan atau kegagalan untuk memaklumkan tentang kebolehkenaan cukai.

Pembayaran cukai

Terdapat satu tarikh akhir tetap untuk pembayaran cukai korporat iaitu sembilan bulan dan satu hari selepas tamat tempoh perakaunan (tertakluk kepada rejim Pembayaran Ansuran Suku Tahunan untuk syarikat besar dan sangat besar).

Jika pembayaran lewat atau tidak betul, akan terdapat faedah pembayaran lewat ke atas cukai yang dibayar lewat dan faedah pembayaran balik ke atas lebihan pembayaran cukai. Pembayaran faedah ini boleh ditolak/dikenakan cukai.

Faedah kredit

Jika sesebuah syarikat membayar cukai sebelum tarikh akhir, ia akan menerima faedah kredit ke atas jumlah yang dibayar lebih awal. Sebarang faedah yang diterima akan dikenakan cukai syarikat.

Pinjaman kepada pemegang saham

Jika syarikat yang ditutup membuat pinjaman kepada peserta (contohnya kebanyakan pemegang saham dalam syarikat yang tidak disebut harga), syarikat tersebut mesti membuat pembayaran kepada HMRC jika pinjaman tersebut tidak dibayar balik dalam tempoh sembilan bulan dari akhir tempoh perakaunan. Amaun cukai ialah 33.75% untuk pinjaman yang dibuat mulai April 2022. Syarikat boleh menuntut semula Cukai Perbadanan yang dibayar ke atas pinjaman pengarah yang telah dibayar balik, dihapus kira atau dilepaskan), tertakluk kepada had masa yang ditetapkan.

Peraturan tambahan untuk pinjaman kepada pemegang saham

Peraturan selanjutnya menghalang pengelakan caj tersebut dengan membayar balik pinjaman sebelum tarikh sembilan bulan dan kemudian mengeluarkan wang yang sama sejurus selepas itu.

'Peraturan 30 hari' terpakai jika pembayaran balik berjumlah £5,000 atau lebih dibuat dan dalam tempoh 30 hari, pinjaman atau pendahuluan baharu sekurang-kurangnya £5,000 dibuat kepada pemegang saham. Pinjaman lama dianggap seolah-olah ia belum dibayar balik. Peraturan selanjutnya menghalang caj cukai daripada dielakkan dengan hanya menunggu 31 hari sebelum syarikat memajukan dana selanjutnya kepada pemegang saham. Ini adalah perkara yang kompleks, jadi sila hubungi kami jika ini merupakan isu untuk anda dan syarikat anda.

Cukai ini termasuk dalam sistem CTSA dan syarikat mesti melaporkan pinjaman tertunggak kepada peserta dalam penyata cukai.