Ujian Kediaman Berkanun

Konsep kediaman di United Kingdom adalah asas kepada penentuan liabiliti cukai UK bagi mana-mana individu.

Ujian Kediaman Berkanun (SRT) menyediakan, melalui beberapa siri ujian, proses muktamad untuk menentukan status kediaman UK bagi mana-mana individu. Status tersebut terpakai untuk tujuan cukai pendapatan, cukai keuntungan modal dan cukai pusaka.

Sebaik sahaja status tersebut ditetapkan, peraturan lain akan menentukan tahap liabiliti individu terhadap cukai UK. Peraturan lain ini mungkin bukan sahaja merangkumi statut UK tetapi juga perjanjian cukai berganda dengan negara lain. Peraturan ini tidak diliputi dalam lembaran fakta ini.

Mengira hari

SRT banyak bergantung pada konsep mengira 'hari kehadiran' di UK dalam tahun cukai yang berkaitan, jadi adalah penting untuk memahami maksud istilah ini. Peraturan asasnya ialah hari kehadiran ialah hari di mana individu berada di negara ini pada tengah malam. Terdapat dua pengecualian untuk ini:

  • individu tersebut hanya tiba sebagai penumpang pada hari tersebut dan meninggalkan UK pada keesokan harinya dan di antara hari tersebut tidak terlibat dalam aktiviti yang sebahagian besarnya tidak berkaitan dengan perjalanan mereka melalui UK dan
  • Individu tersebut tidak akan berada di UK pada penghujung hari tetapi atas keadaan luar biasa di luar kawalan mereka yang menghalang mereka daripada pergi dan mereka berhasrat untuk pergi sebaik sahaja keadaan tersebut mengizinkan.

Peraturan selanjutnya terpakai jika seseorang individu telah bermastautin di UK dalam sekurang-kurangnya satu daripada tiga tahun cukai sebelumnya dan mempunyai sekurang-kurangnya tiga 'hubungan' dengan UK. Kemudian, adalah perlu untuk menambah kepada jumlah 'hari tengah malam' lebihan melebihi 30 hari lain di mana individu tersebut menghabiskan sebarang masa di UK.

Tiga ujian

SRT adalah berdasarkan satu siri tiga ujian yang mesti dipertimbangkan dalam susunan tertentu dalam setiap kes. Ujian tersebut digunakan pada fakta dalam 'tahun cukai yang berkaitan' iaitu tahun status kediaman ditentukan:

  • pertama sekali, pertimbangkan Ujian Luar Negara Automatik (AOT). Jika ujian ini dipenuhi, individu tersebut tidak akan bermastautin di UK pada tahun cukai yang berkaitan dan tiada ujian selanjutnya diperlukan. Jika AOT tidak dipenuhi, maka teruskan ke
  • Ujian Kediaman Automatik (ART). Jika ujian ini dipenuhi, individu tersebut akan menjadi penduduk di UK pada tahun cukai yang berkaitan dan tiada ujian selanjutnya diperlukan. Jika ujian tidak dipenuhi, teruskan ke
  • Ujian Ikatan Mencukupi (STT). Jika ujian ini dipenuhi, individu tersebut akan bermastautin di UK dan jika tidak berpuas hati, mereka akan menjadi bukan pemastautin.

Syarat-syarat terperinci yang berkaitan dengan setiap ujian dibincangkan di bawah. Terdapat ujian lanjut yang hanya terpakai jika individu tersebut telah meninggal dunia dalam tahun tersebut tetapi ini tidak dibincangkan di sini.

Ujian Luar Negara Automatik (AOT)

Terdapat tiga ujian yang mungkin dalam AOT dan jika seseorang individu memenuhi mana-mana satu daripada ini, mereka tidak akan bermastautin di UK pada tahun cukai yang berkaitan. Syarat-syaratnya ialah individu tersebut:

  • pernah bermastautin di UK dalam satu atau lebih daripada tiga tahun cukai sebelumnya dan mereka berada di UK selama kurang daripada 16 hari dalam tahun cukai yang berkaitan
  • bukan pemastautin di UK dalam ketiga-tiga tahun cukai sebelumnya dan mereka berada di UK selama kurang daripada 46 hari dalam tahun cukai yang berkaitan
  • bekerja sepenuh masa di luar negara dan mereka berada di UK selama kurang daripada 91 hari dalam tahun cukai yang berkaitan dan tidak lebih daripada 30 hari dihabiskan untuk bekerja (kini ditakrifkan sebagai lebih daripada tiga jam) di UK dalam tahun cukai.

Dua ujian pertama hanya berdasarkan kiraan hari dan mengabaikan kewujudan faktor lain seperti hubungan lain dengan UK seperti ketersediaan penginapan di UK.

Terdapat syarat-syarat untuk ujian ketiga yang perlu dipertimbangkan oleh mereka yang merancang untuk pergi ke luar negara untuk bekerja sama ada sebagai pekerja atau bekerja sendiri. Sudah tentu hari kehadiran dan hari bekerja mesti dipertimbangkan dengan teliti. Di samping itu, perlu diingatkan bahawa:

  • individu tersebut mesti bekerja 'waktu bekerja di luar negara yang mencukupi' yang dikira sepanjang tahun cukai. Ini bersamaan dengan purata 35 jam seminggu sepanjang tempoh ketidakhadiran. Pelbagai faktor seperti cuti dan cuti sakit boleh diambil kira untuk meningkatkan purata dengan berkesan
  • Hari bekerja di UK tidak semestinya sama dengan hari kehadiran, jadi hari di mana terdapat kerja di UK tetapi individu tersebut meninggalkan UK sebelum penghujung hari mungkin dikira sebagai hari bekerja.

HMRC akan menjangkakan bukti akan diberikan sekiranya didakwa bahawa had masa untuk hari bekerja belum dilampaui.

Cara ujian-ujian berikutnya distrukturkan bermakna adalah sangat penting bagi ekspatriat yang bekerja untuk lulus AOT dan dianggap sebagai bukan pemastautin, jika tidak, mereka mungkin akan menemui masalah sebenar di bawah ujian-ujian yang akan datang.

Ujian Residensi Automatik (ART)

Jika AOT tidak dipenuhi, maka individu tersebut seterusnya mesti mempertimbangkan syarat-syarat ART. Ujian ini akan dipenuhi jika mana-mana yang berikut terpakai kepada individu tersebut bagi tahun cukai yang berkaitan:

  • mereka berada di UK selama 183 hari atau lebih dalam tahun cukai
  • mereka mempunyai rumah di UK dan mereka berada di rumah tersebut sekurang-kurangnya 30 hari berasingan dalam tahun yang berkaitan. Mesti ada tempoh sekurang-kurangnya 91 hari berturut-turut di mana rumah tersebut tersedia dan sekurang-kurangnya 30 hari daripadanya mesti termasuk dalam tahun cukai yang berkaitan
  • mereka menjalankan kerja sepenuh masa di UK selama tempoh 365 hari di mana sekurang-kurangnya 75% daripada masa mereka dihabiskan di UK.

Ujian 'rumah' mungkin sangat penting kerana, jika ujian itu terpakai, bilangan hari di UK tidak relevan. Undang-undang tersebut menjelaskan bahawa rumah boleh menjadi bangunan atau sebahagian daripada bangunan dan boleh merangkumi kapal atau kenderaan. Ia mesti mempunyai tahap keabadian atau kestabilan untuk dikira sebagai rumah tetapi keadaan tertentu mungkin perlu dipertimbangkan. Jika individu tersebut juga mempunyai rumah atau rumah-rumah di luar negara, ujian kedua di atas tidak akan terpakai jika orang itu menghabiskan lebih daripada 30 hari di setiap rumah di luar negara dalam tahun cukai.

Ujian Ikatan yang Mencukupi

Jika tiada jawapan muktamad tentang status kediaman yang timbul di bawah dua ujian pertama, individu tersebut kemudiannya mesti melihat bagaimana STT terpakai kepada mereka untuk tahun cukai yang berkaitan. Ujian tersebut akan dipenuhi jika individu tersebut mempunyai ikatan UK yang mencukupi untuk tahun tersebut. Ini bergantung kepada dua syarat asas:

  • sama ada individu itu bermastautin di UK untuk mana-mana tiga tahun cukai sebelumnya dan
  • bilangan hari individu itu menghabiskan masa di UK dalam tahun cukai yang berkaitan.

STT mencerminkan prinsip bahawa semakin banyak masa seseorang menghabiskan masa di UK, semakin sedikit hubungan yang boleh mereka miliki dengan UK jika mereka mahu menjadi bukan pemastautin. Ia juga menggabungkan prinsip bahawa status pemastautin harus lebih mematuhi mereka yang sudah bermastautin berbanding mereka yang tidak bermastautin pada masa ini.

Di bawah STT, seseorang individu membandingkan bilangan hari kehadiran di UK dengan lima faktor hubungan. Individu yang mengetahui berapa hari mereka menghabiskan masa di UK dan berapa banyak faktor hubungan berkaitan yang mereka miliki kemudiannya boleh menilai sama ada mereka bermastautin.

Lima perlawanan seri tersebut secara ringkasnya dinyatakan seperti berikut:

  • ikatan keluarga – ini akan terpakai jika pasangan atau anak bawah umur bermastautin di UK pada tahun cukai yang berkaitan
  • ikatan penginapan – jika terdapat penginapan yang tersedia sekurang-kurangnya 91 hari dalam tahun cukai dan sebenarnya digunakan sekurang-kurangnya sekali
  • ikatan kerja – jika terdapat sekurang-kurangnya 40 hari bekerja selama tiga jam atau lebih di UK dalam tahun cukai yang berkaitan
  • tempoh terikat 90 hari – lebih daripada 90 hari telah dihabiskan di UK dalam salah satu atau kedua-dua tahun cukai UK sebelum ini dan
  • seri negara – lebih banyak masa dihabiskan di UK berbanding mana-mana negara lain dalam tahun cukai yang berkaitan.

Individu yang telah bermastautin di UK dalam mana-mana tiga tahun cukai sebelumnya mesti mempertimbangkan kelima-lima ikatan dan mereka akan bermastautin jika mana-mana yang berikut terpakai:

Hari-hari di UK Bilangan ikatan yang mencukupi untuk mewujudkan kediaman
16 – 45 sekurang-kurangnya 4
46 – 90 sekurang-kurangnya 3
91 – 120 sekurang-kurangnya 2
121 – 182 sekurang-kurangnya 1

Individu yang tidak pernah menjadi pemastautin dalam mana-mana tiga tahun sebelumnya mesti mempertimbangkan semua ikatan selain daripada ikatan negara dan mereka akan menjadi pemastautin dalam mana-mana situasi berikut:

Hari-hari di UK Bilangan ikatan yang mencukupi untuk mewujudkan kediaman
46 – 90 kesemua 4
91 – 120 sekurang-kurangnya 3
121 – 182 sekurang-kurangnya 2

Peraturan khas untuk pekerja pengangkutan antarabangsa

Peraturan SRT diadaptasi apabila seseorang individu merupakan 'pekerja pengangkutan antarabangsa'. Ini ditakrifkan sebagai seseorang yang:

  • memegang suatu pekerjaan, yang tugas-tugasnya terdiri daripada tugas-tugas yang hendaklah dilaksanakan di atas kenderaan, pesawat udara atau kapal, semasa ia dalam perjalanan atau
  • menjalankan suatu perdagangan, yang aktivitinya terdiri daripada penyediaan perkhidmatan di atas kenderaan, pesawat udara atau kapal semasa ia dalam perjalanan.

Dalam kedua-dua kes, hampir semua perjalanan mestilah merentasi sempadan antarabangsa. Individu tersebut perlu hadir di dalam syarikat penerbangan masing-masing semasa ia membuat perjalanan antarabangsa untuk menyediakan perkhidmatan tersebut.

Individu yang mempunyai beberapa tugas dalam perjalanan domestik semata-mata masih akan dianggap sebagai dalam definisi jika tugas antarabangsa adalah besar (mungkin sekurang-kurangnya 80%).

Jika seseorang individu berada dalam kumpulan ini, implikasinya untuk SRT adalah (secara amnya) bahawa individu tersebut:

  • tidak boleh menjadi penduduk bukan UK atas alasan bekerja sepenuh masa di luar negara
  • tidak boleh menjadi penduduk UK atas alasan bekerja sepenuh masa di UK dan
  • Dalam mempertimbangkan hari kerja yang terikat untuk STT, pekerja pengangkutan antarabangsa dianggap melakukan kerja lebih daripada tiga jam di mana sebarang perjalanan pada hari itu bermula di UK dan kurang daripada tiga jam pada mana-mana hari lain.

Peraturan tahun berpecah

Peraturan asasnya ialah jika seseorang individu memenuhi syarat-syarat SRT untuk dianggap sebagai pemastautin bagi sebahagian daripada tahun cukai UK, maka mereka akan menjadi pemastautin bagi keseluruhan tahun tersebut. Peraturan khas akan terpakai dalam keadaan tertentu untuk membolehkan tahun ketibaan atau pemergian dibahagikan kepada bahagian pemastautin dan bukan pemastautin mengikut kesesuaian. Kami dengan sukacitanya akan membincangkan sama ada rancangan atau keadaan anda layak untuk layanan sedemikian.

Peraturan anti-penghindaran

Kerajaan ingin memastikan bahawa individu tidak dapat mengeksploitasi peraturan untuk menjadi bukan pemastautin untuk tempoh yang singkat di mana mereka menerima jenis pendapatan tertentu atau memperoleh keuntungan modal. Pada asasnya, individu yang mempunyai sejarah sekurang-kurangnya empat daripada tujuh tahun sebelumnya sebagai penduduk tunggal UK perlu mengekalkan status bukan pemastautin selama sekurang-kurangnya lima tahun cukai UK, jika tidak, pendapatan tertentu dan semua keuntungan modal yang dibuat dalam tempoh ketiadaan akan dikenakan cukai di UK pada tahun berikutnya di mana mereka menjadi pemastautin.

4 + 5 =